Встановити контроль
Спрощення процедур публічних закупівель та запровадження інституту уповноважених з розгляду скарг, удосконалення механізмів оцінки державної підтримки, боротьба з проявами недобросовісної конкуренції — основні тенденції 2021 рокуДар’я Говорун
Нова структура
Новий інститут уповноважених з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель запроваджено на підставі Законів України «Про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень Антимонопольного комітету України у сфері публічних закупівель» № 1219-IX від 5 лютого 2021 року та «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» № 1530-IX від 3 червня 2021 року.
Відтепер для забезпечення розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель Антимонопольний комітет України створює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з числа уповноважених з розгляду скарг у сфері публічних закупівель у складі трьох осіб.
Строк повноважень уповноважених з розгляду скарг становить, як і для всіх державних уповноважених, сім років. До їх виключної компетенції належить розгляд скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а кількість становить десять осіб.
20 жовтня 2021 року уряд прийняв постанову № 1083 спрямовану на фактичну реалізацію повноважень АМКУ щодо створення відповідної Комісії.
Встановлення винятків із правил
Протягом 2021 року було внесено й чимало інших змін до Закону України «Про публічні закупівлі», якими визначено інший порядок придбання певних товарів і послуг. Зокрема, такі зміни були спрямовані на виключення з-під дії цього Закону закупівель робіт з будівництва (зокрема, супровідних цим роботам послуг), фінансових послуг, що надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем або передачею цінних паперів чи інших фінансових інструментів; послуг фінансових установ щодо надання кредитів, гарантій, а також послуг, необхідних для підготовки та реалізації інвестиційних проєктів, проєктів державно-приватного партнерства, у тому числі проєктів, що здійснюються на умовах концесії, які надаються міжнародними фінансовими організаціями, тощо; придбання юридичних послуг Національним банком України в порядку, визначеному ним самим. За результатами такої закупівлі Національний банк України оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівлі (Закон України № 1812-IX від 19 жовтня 2021 року).
Державна підтримка
У 2021 році АМКУ було надано роз’яснення щодо оцінки фінансової підтримки у сфері теплопостачання. Зокрема, було визначено умови, за наявності яких державна підтримка суб’єкта господарювання на здійснення заходів у сфері теплопостачання визнається Комітетом такою, що не є державною допомогою та не потребує повідомлення до Комітету.
Щодо заходів державної підтримки, пов’язаних із виробництвом та постачанням теплової енергії, то Комітет визначив, що необхідне виконання всіх чотирьох критеріїв рішення у справі Альтмарк, тоді така підтримка не є державною допомогою і не потребує повідомлення до Комітету.
Наразі Комітет проводить ґрунтовну роботу щодо напрацювання підходів для реформування системи підтримки виробників «зеленої» енергетики.
Крім того, 25 листопада цього року Тимчасова адміністративна колегія Антимонопольного комітету України прийняла рішення за результатами розгляду повідомлення Міністерства фінансів України про нову програму державної допомоги у формі портфельних гарантій. Ця програма запроваджена постановою Кабінету Міністрів України № 723 від 14 липня 2021 року та передбачає заходи з підтримки мікро-, малих та середніх підприємців, які не мають достатнього для банків забезпечення кредитних зобов’язань.
Відновлення конкуренції
На формування практики застосування законодавства у сфері захисту економічної конкуренції суттєвий вплив мають суди — рішення АМКУ регулярно оскаржуються. Жваві дискусії точаться щодо меж дискреції Комітету та можливостей подання нових доказів на етапі судового розгляду.
Так, у довготриваючій справі щодо антиконкурентних узгоджених дій при встановленні цін на світлі нафтопродукти постановою Верховного Суду було скасовано ухвалу про забезпечення позову та зазначено, що ухвалення рішення у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції належить до виключної компетенції Комітету та не може бути заборонено в порядку забезпечення позову.
Ще одним прикладом є справа про накладення штрафу за використання на контретикетках вин позначень, які є схожими з позначеннями інших виробників. Крім того, штраф було накладено і за поширення інформації, що вводить в оману споживачів.
У постанові від 10 березня 2021 року у справі № 910/15222/18 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду підтвердив, що істотне значення для правильного вирішення даного судового спору має саме схожість зовнішнього вигляду оформлення пакування (пляшки та етикетки), які фактично використовувалися суб’єктом господарювання, з продукцією інших виробників. Причому, за висновками колегії суддів, у вирішенні питань недобросовісної конкуренції орієнтуватись належить на звичайного пересічного споживача, в цьому випадку — звичайного пересічного споживача алкогольних напоїв. Обізнані та поінформовані споживачі через власні індивідуальні відмінності мають набагато меншу від звичайної вірогідність придбати продукцію не того призначення або не того виробника (навіть за умови її схожості).
Плани на майбутнє
У серпні 2022 року завершується перехідний період щодо імплементації законодавства ЄС в питаннях надання державної допомоги. Тому першочерговим і очікуваним кроком є прийняття законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення контролю та моніторингу державної допомоги суб’єктам господарювання» (№ 5648). Цим проєктом закону пропонується змінити визначення «державна допомога суб’єктам господарювання» та передбачити важливий компонент — вплив на міжнародну торгівлю між Україною та країнами ЄС, який є невід’ємною ознакою для визнання державної підтримки державною допомогою, згідно з положеннями Угоди про асоціацію та відповідного вторинного законодавства ЄС.
Найбільші публічні угоди у сфері антимонопольного права
|
№ з/п |
Суть угоди |
Сума |
Юридичні фірми, |
|
1 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку зі злиттям компаній Fiat Chrysler Automobiles і Peugeot S.A. |
близько 50 млрд |
Asters зі сторони Peugeot S.A.; |
|
2 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку зі злиттям компаній WarnerMedia, що належить компанії AT&T, та Discovery |
43 млрд дол. США |
Asters зі сторони Discovery, WarnerMedia та AT&T |
|
3 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією Thermo Fisher Scientific компанії PPD |
17,4 млрд дол. США |
Asters зі сторони Thermo Fisher Scientific Inc. та PPD, Inc. |
|
4 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією Hitachi Ltd. компанії GlobalLogic Inc. |
9,6 млрд дол. США |
Baker McKenzie, Shearman & Sterling зі сторони Hitachi Ltd. |
|
5 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв'язку з набуттям опосередкованого контролю Panasonic Corporation над Blue Yonder Holding, Inc. |
8,5 млрд дол. США |
Sayenko Kharenko зі сторони Panasonic Corporation та Blue Yonder Holding, Inc. |
|
6 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням Nestlé контролю над компанією The Bountiful Company та її основними брендами (зокрема, Nature’s Bounty, Solgar) |
5,75 млрд дол. США |
Asters зі сторони Nestlé та The Bountiful Company |
|
7 |
Отримання дозволів АМКУ на концентрацію у зв’язку із придбанням INEOS бізнес-підрозділу BP plc з виробництва та ароматичних сполук |
5 млрд дол. США |
Sayenko Kharenko зі сторони INEOS та BP plc |
|
8 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією VINCI акцій компанії Cobra Servicios, Comunicaciones y Energía, S.L.U. та подальшим створенням спільного підприємства з компанією ACS Actividades de Construcción y Servicios S.A. |
близько 4,5 млрд євро |
Asters зі сторони VINCI, Cobra Servicios, Comunicaciones y Energía, S.L.U. та ACS Actividades de Construcción y Servicios, S.A. |
|
9 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією Hillhouse Capital бізнесу з виробництва побутової техніки компанії Philips |
близько 4,4 млрд євро |
Asters зі сторони Philips та Hillhouse Capital |
|
10 |
Отримання дозволів АМКУ на концентрацію компаній OMV Aktiengesellschaft та Mubadala Investment Company PJSC |
4,68 млрд дол. США |
Sayenko Kharenko зі сторони OMV Aktiengesellschaft та Mubadala Investment Company PJSC |
|
11 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією PTT Global Chemical компанії Allnex Holding GmbH у компанії Advent International |
близько 4 млрд євро |
Asters зі сторони PTT Global Chemical та Allnex Holding GmbH |
|
12 |
Отримання дозволів АМКУ на концентрацію компаній Bain Capital Investors, LLC., Lonza Group AG та Cinven Capital Management (VII) General Partner Limited |
3,8 млрд євро |
Sayenko Kharenko зі сторони Bain Capital та Cinven Capital; |
|
13 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку із залученням додаткових інвестицій в IVC Evidensia з боку EQT, Nestlé та нового міноритарного інвестора |
3,5 млрд євро |
Sayenko Kharenko зі сторони EQT; |
|
14 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку зі створенням компаніями GIC та EQT/Exeter спільного підприємства та придбанням спільним підприємством портфеля логістичних активів компанії EQT/Exeter |
3,1 млрд євро* |
Asters зі сторони GIC Realty та EQT/Exeter |
|
15 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією Brookfield Asset Management Inc. контролю над компанією DexKo |
3,4 млрд дол. США |
Asters зі сторони Brookfield Asset Management Inc. та DexKo Global Holdings Inc. |
|
16 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням Eaton Corp компанії Cobham Mission Systems у компанії Advent International |
2,8 млрд дол. США |
Asters зі сторони Eaton Corporation plc та Advent International Corporation |
|
17 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компаніями GIC та ESR через спільне підприємство активів промислової та логістичної нерухомості групи Blackstone |
близько 2,4 млрд євро |
Asters зі сторони GIC Realty, ESR та Blackstone |
|
18 |
Отримання дозволів АМКУ на концентрацію у зв’язку із придбанням Covestro AG бізнес-підрозділу Royal DSM з виробництва смол і фукціональних матеріалів |
1,6 млрд євро |
Sayenko Kharenko зі сторони Covestro AG та Royal DSM |
|
19 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв’язку з придбанням компанією A.P. Møller Holding групи Faerch у компанії Advent International |
близько 1 млрд євро |
Asters зі сторони A.P. Møller Holding A/S та групи Faerch |
|
20 |
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію у зв'язку з придбанням компанією Brunswick Corporation компанії Navico |
1,05 млрд дол. США |
Baker McKenzie зі сторони Brunswick Corporation; Sayenko Kharenko зі сторони Navico |
ПРИМІТКА: НАВЕДЕНІ УГОДИ, УКЛАДЕНІ У IV КВАРТАЛІ 2020 РОКУ — І—ІІІ КВАРТАЛАХ 2021 РОКУ. УГОДИ, ЗАЗНАЧЕНІ НА УМОВАХ КОНФІДЕНЦІЙНОСТІ, ДО ТАБЛИЦІ НЕ ВКЛЮЧЕНІ. * — ЗГІДНО З ПУБЛІЧНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ.
Лідери ринку. Конкурентне право
|
Видатні практики |
|
Олександр Мартиненко (Kinstellar) |
|
Володимир Саєнко (Sayenko Kharenko) |
|
Провідні юридичні фірми |
|
|
1 |
Asters |
|
2 |
Sayenko Kharenko |
|
3 |
AEQUO |
|
4 |
DLA Piper Ukraine** |
|
5 |
Baker McKenzie |
|
Провідні юристи |
|
|
1 |
Ігор Свечкар (Asters) |
|
2 |
Олександр Вознюк (Asters) |
|
3 |
Сергій Денисенко (AEQUO) |
|
4 |
Максим Назаренко (Sayenko Kharenko) |
|
5 |
Галина Загороднюк (Kinstellar) |
|
Інші відомі |
|
Антіка |
|
AVELLUM |
|
CLACIS |
|
CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang |
|
Dentons |
|
Ілляшев та Партнери |
|
INTEGRITES |
|
Kinstellar |
|
Marchenko Partners |
|
Redcliffe Partners |
|
Інші відомі юристи* |
|
Олександр Алєксєєнко (Nobles) |
|
Ольга Бєлякова (CMS Cameron McKenna |
|
Євген Блок (AEQUO) |
|
Андрій Горбатенко (Правовий Альянс) |
|
Валентина Гвоздь (Sayenko Kharenko) |
|
Олексій Кот (Антіка) |
|
Денис Лисенко (AEQUO) |
|
Ольга Міхеєва (Baker McKenzie) |
|
Марія Ніжнік (AEQUO) |
|
Микита Нота (AVELLUM) |
|
Олексій Пустовіт (Asters) |
|
Оксана Сімонова (Baker McKenzie) |
|
Анастасія Усова (Redcliffe Partners) |
|
Олександр Фефелов (Ілляшев та Партнери) |
|
Сергій Шершун (INTEGRITES) |
|
Антоніна Ягольник (CLACIS) |
* — В АЛФАВІТНОМУ ПОРЯДКУ. ** — У ЧЕРВНІ 2021 РОКУ КИЇВСЬКИЙ ОФІС DLA PIPER БУВ ПРИДБАНИЙ KINSTELLAR. ДЖЕРЕЛО: UKRAINIAN LAW FIRMS 2021. A HANDBOOK FOR FOREIGN CLIENTS
Лідери ринку. Інтелектуальна власність
|
Провідні юридичні фірми |
|
|
1 |
Дубинський і Ошарова |
|
2 |
Пахаренко І партнери |
|
3 |
Baker McKenzie |
|
4 |
Sayenko Kharenko |
|
5 |
Городисський та Партнери |
|
Провідні юристи |
|
|
1 |
Ярослав Огнев’юк (Sayenko Kharenko) |
|
2 |
Олександр Мамуня (Mamunya IP) |
|
3 |
Вікторія Сопільняк (Дубинський і Ошарова) |
|
4 |
Руслан Дробязко (Baker McKenzie) |
|
5 |
Олександр Пахаренко (Пахаренко І партнери) |
|
Авторитетні юристи |
|
Михайло Дубинський (Дубинський і Ошарова) |
|
Ірина Ошарова (Дубинський і Ошарова) |
|
Антоніна (Пахаренко І партнери) |
|
Інші відомі юристи* |
|
Олександр Алєксєєнко (Nobles) |
|
Максим Бочаров (Городисський та Партнери) |
|
Наталія Дрюк (AEQUO) |
|
Олег Жухевич (Городисський та Партнери) |
|
Наталія Кіриченко (Kinstellar) |
|
Олег Климчук (Sayenko Kharenko) |
|
Євген Компанець (Пахаренко І партнери) |
|
Антон Коваль (Дубинський і Ошарова) |
|
Марія Коваль (PwC Ukraine) |
|
Анна Кравчук (Синергія) |
|
Вадим Михайлюк (Михайлюк, Сороколат і Партнери) |
|
Олександр Молотай (Юридична група LCF) |
|
Дмитро Нікулеско (Ілляшев та Партнери) |
|
Вікторія Остапчук (Синергія) |
|
Олександр Падалка (Ілляшев та Партнери) |
|
Антон Полікарпов (AVELLUM) |
|
Ганна Прохорова (Mamunya IP) |
|
Віталій Савчук (Правовий Альянс) |
|
Юлія Семеній (Asters) |
|
Олексій Столяренко (Baker McKenzie) |
|
В’ячеслав Сіклітенко (Пахаренко І партнери) |
|
Тетяна Шпакович (Дубинський і Ошарова) |
|
Інші відомі |
|
AEQUO |
|
Asters |
|
AVELLUM |
|
DLA Piper Ukraine** |
|
Грамацький І Партнери |
|
Ілляшев та Партнери |
|
Правовий Альянс |
|
Mamunya IP |
|
Marchenko Partners |
|
Михайлюк, Сороколат і Партнери |
|
Redcliffe Partners |
|
Синергія |
* — В АЛФАВІТНОМУ ПОРЯДКУ. ** — У ЧЕРВНІ 2021 РОКУ КИЇВСЬКИЙ ОФІС DLA PIPER БУВ ПРИДБАНИЙ KINSTELLAR. ДЖЕРЕЛО: UKRAINIAN LAW FIRMS 2021. A HANDBOOK FOR FOREIGN CLIENTS
